zondag 18 november 2018

KPN Marathon cup 5, Regiotop 3 & Noord-Oost competitie 3


Zoals de titel al laat doorschemeren hadden we dit weekend een vol weekend op het programma
staan. Zaterdag mochten we met de hele ploeg naar Haarlem om daar de vijfde wedstrijd van de
marathon cup te rijden en de derde regiotopwedstrijd. Ik mocht het spits afbijten bij de regiotop, het was goed ijs waardoor het lastig was om met een groepje te ontsnappen aan het peloton. Aan de begeleiding lag het zeker niet, want ik had twee ploegleiders op het ijs staan. Naast Alida stond ook één van onze trouwe sponsors op het ijs die ons begeleidt in de zomer richting het ijs, Annelies. Na veel pogingen kwam er uiteindelijk geen kopgroep weg. We moesten ons dus gaan opmaken voor een massasprint, en massa kan wel heel letterlijk genomen worden. Met de grote groep dames gingen we naar de bel en het was dan ook lastig manoeuvreren tussen de dames door, dit resulteerde in een 8e plaats.

Daarna was het de taak aan de landelijke dames om wat moois te gaan laten zien hier in Haarlem. Na de ploegbespreking, een goede warming up en nog even in de elastieken gehangen te hebben waren de dames er klaar voor. Er ontstond al snel een kopgroep waar Cenned vertegenwoordigd was met Laura. Echter was er na 7 ronden een neutralisatie door een valpartij, de dames konden even wat drinken en jasjes aantrekken om zo na een aantal minuten weer te morgen starten. Direct werd de koers geopend, en ook weer zat Laura direct in de kopgroep. De dames waren alert en misten geen enkele kopgroep. Om de beurt waren de dames voorin te vinden en er werd goed afgewisseld tussen
de meiden, helaas kwam ook hier geen kopgroep weg. Na nog veel valpartijen maakten ook zij zich
op voor een massasprint. En wat voor een sprint, want alle vier de dames wisten in de top 20 te
eindigen. Laura sprintte naar een knappe 8 e plek, Maya wist 15 e te worden en Ankie en Nienke zien
we terug op plek 19 en 20. Een topprestatie om met zoveel dames aan de start alle vier in de top 20
te eindigen. Een mooie generale voor de vierdaagse van volgende week.

Zondag mocht ik nog een keer van start, dit maal in Deventer. Ook hier werd er vaak geprobeerd om
met een kopgroep weg te komen, hier zat ik vaak bij maar we kregen geen ruimte om door te rijden.
Doordat er geen kopgroep wegkwam gingen we richting een massasprint, op ronde drie was er nog
een kleine kopgroep weg. Alle ploegen zaten erbij dus moest ik zelf het gat dicht gaan rijden. Dit
lukte maar daardoor begon ik minder fris aan de finale dan ik had gewild. Hier wist ik nog een 6 e plek uit te halen, na de podiumplek van vorige week had ik gehoopt op meer vandaag. In het klassement sta ik nog wel op een eerste plek, dus over twee weken gaan we kijken of ik in Heerenveen weer naar het podium kan rijden.