zaterdag 20 december 2014

KPN Cup 11 - Groningen

Er gaat niets boven Groningen.

Zeker vandaag gaat deze spreuk op, want het marathoncircus strijkt neer in mien stad. We rijden vandaag onze rondes op het ijs van Kardinge, mijn thuisbaan. Ook weleens lekker: niet om 15u al hoeven vertrekken naar een ver gelegen oord, maar gewoon de hele middag tijd hebben om me voor te bereiden. Hoewel, lekker.. Ik heb nu zoveel tijd dat ik me ernstig afvraag wat ik allemaal moet/ kan gaan doen, met een zware wedstrijd in het vooruitzicht.

Om 17u kom ik aan op de baan waar ik al sinds mijn 8e in de rondte rijd. Er staan allemaal vrienden en familie langs de kant, dus ik voel wat meer spanning dan normaal.
Eerst rijden Birgit en Maria de mass start, in de tussensprints worden geen punten gepakt, echter de finale rijden ze scherp. Beiden weten zich te plaatsen voor het NK mass start, wat 18 januari verreden wordt, ook in Groningen.

Rond de klok van 6 worden we naar boven gesommeerd door Alida: even mee naar de massagetafel, dames! Daar aangekomen zien we behoorlijk uit de kluiten gewassen kerstpakketten staan, geschonken door trouwe sponsor CENNED. Kijk, dat zijn nog eens leuke verrassingen! Na een stiekeme blik op de inhoud bespreken we meteen maar even de tactiek, nu we toch samen staan. Het team-/ de individuele doelen worden doorgenomen, waarna we onze rondjes lopen, kletsen over de afgelopen week en de gereden Mass start en ons voorbereiden op het klapstuk van de avond: de marathon.

Ik leg mijn vrienden nog even uit hoe ze me kunnen herkennen: ze hebben nog nooit een marathon gezien. Ze constateren dat ik er professioneel uitzie en vragen zich af wat de bobbels rond mijn enkels zijn. Er volgt een korte uitleg waarna ik mijn ijzers onderbind.

Ook in deze koers ligt de snelheid erg hoog, de gemiddelde rondetijd is 33,8 en verscheidene dames hebben het knap lastig. Dit geldt niet voor team CENNED. Maria en Birgit rijden een sterke koers, zitten goed mee en ook Ankie rijdt attent. Ik heb als doel gesteld dat ik uit wil rijden, dus rijd zo zuinig mogelijk.
Na 70 ronden koers maakt het peloton zich op voor een massasprint. Helaas zit het Maria niet mee, de laatste weken. Ook vandaag wordt ze onderuit gereden. Onwijs balen! Birgit laat zien dat ze een goede sprint in huis heeft en eindigt als 8e. Ook Ankie zit goed voorin, ze wordt keurig 13e. Zelf kom ik als 34e over de streep. Ik ben tevreden, hier kunnen we mee verder.

Even later schuiven we 1 voor 1 op de massagetafel van Jur, als ik aan de beurt ben constateert hij dat ik goede benen heb. Dit komt mooi uit, want morgen rijd ik een regiowedstrijd in Enschede. Nog een keer aan de bak dus. Hopelijk mag ik deze keer het podium weer beklimmen, ik zal in ieder geval alles op alles zetten!

Britt