zondag 1 november 2015

KPN Cup 2 - Utrecht / Mass start 2 - Enschede

Een weekend met punten

Zoals vaak na een wedstrijd ben ik de vanmorgen vroeg wakker. Buiten begint het al te dagen en zinkt een vogel zijn hoogste lied. Ik denk terug aan gister (zaterdag 31 oktober), de bel, de laatste ronde en Aggie in de kopgroep vlak voor het peloton. Maar voor het zover was even terug naar het begin van dit mooie sportweekend.

Voor we aan de tweede marathon van dit seizoen beginnen hebben we eerst een fotoshoot met twee van onze sponsoren Heatpax en 30seven. Van Heatpax krijgen we heerlijke warmtezakjes voor in handschoenen en schaatsen voor onder koude omstandigheden. Een noviteit van 30seven is hun nieuwe bodywarmer met warmte-element en wij krijgen er allemaal eentje voor tijdens koude fietsritten en wedstrijden op natuurijs. Helemaal top!
Dan snel een rondje dribbelen en voorbespreken. De wedstrijd start wat onrustig en Aggie en ik zitten achterin. Buitenom probeer ik wat plekjes te winnen. Een val vlak voor me zorgt ervoor dat een paar dames de baan uitvliegen, gelukkig kan ik ze ontwijken. Dit seizoen hebben de tussensprints die meetelden voor het klassement plaats gemaakt voor premiesprints met een dagprijs. Afhankelijk van de organiserende baan worden er wel of geen sprints verreden. Vandaag staan ze wel op het programma maar het lijkt erop dat ik te ver van achter zit om mee te kunnen doen. Dan valt het ineens stil en kan ik een paar plaatsjes opschuiven. Mijn benen voelen goed en de eerste sprint is voor mij. Die is de pocket. Er volgen wat verschillende aanvalletje maar niemand lijkt weg te kunnen komen. Tot na de tweede sprint er ineens een gat ontstaat. Een kopgroep van zes met Aggie erin weet een flink gat te slaan. Door het harde rijden van o.a. Carien Kleibeuker valt het na een aantal ronden toch weer uit elkaar. Drie dames zonder Aggie blijven over, maar ze geeft niet op en heeft een maatje gevonden in Corina Strikwerda. Rondjes lang bungelen ze tussen kopgroep en peloton. De finale is nu echt in zicht en in het peloton maken de sprintkanonnen zich klaar. Birgit, Britt en ik proberen na het nodige afstopwerk om voorin te blijven. De bel klinkt en we zien het gaatje naar Aggie kleiner worden. Ja, ze redt het net en wordt vierde. Met een 8ste en 16de plek voor Birgit en Britt en een 24ste voor mijzelf doen we goede zaken voor het ploegenklassement waarin we vandaag 1ste worden. Hierdoor stijgen we een plaatsje in het algemeen klassement naar de 2de plek. Dit was wel een hele gave wedstrijd.



Na een ontspannen nacht in B&B De Groene Brug in Delden maken Aggie en ik een rondje op de fiets om de benen los te trappen. Verder brengen we de dag door met heerlijk relaxen en studiosport kijken in afwachting van de mass-start in Enschede die nog op ons programma staat voor vandaag.

Birgit en Aggie starten net als in Leeuwarden in de A-groep en Britt en ik in de B-groep. Nienke mag vandaag helaas niet van start. Na een lekker warming-upje waarin we de benen toch wel wat voelen door de wedstrijd van gister staan we om 18.00uur aan de start. Met startnummer 1 en 2 staan we helemaal vooraan opgesteld en rijden we de lose ronde op kop. Dan klinkt het startschot en probeert Britt haar positie in te nemen voor de eerste tussensprint. Ze voelt in de laatste paar meter dat er een paar dames over haar heen komen dus besluit geen verdere energie te verspillen. Door naar de volgende sprint. Ik heb op deze mijn zinnen gezet en kan in de bocht binnendoor bij mijn voorganger. Op de finish druk ik mijn schaats naar voren. Het is close, de jury doet er even over om de filmbeelden te bekijken maar uiteindelijk hoor ik onder de wedstrijd dat ik de 5 punten binnen heb. De race gaat ondertussen door en het tempo zit er goed in. Twee dames zijn weggesprongen en de derde sprint laat ik aan mij voorbij gaan. Dan op naar de laatste paar ronden, nog even alles eruit persen. We finishen als 5de en 9de en kunnen tevreden zijn.
Dan zijn Aggie en Birgit aan de beurt. Het deelnemersveld is sterk te noemen, hier zijn immers startplekken voor de World Cups te verdienen. Het wedstrijdtempo ligt enorm hoog maar Aggie weet er na de inspanning van gister toch nog een puntje in één van de tussensprints uit te slepen. Birgit kon helaas geen potten breken maar ondanks dat kan ze terug kijken op een geslaagd raceweekend na gisteren ook nog een 3km in 4.25.68 te hebben gereden.

Al met al kunnen we terug kijken op een mooi sportweekend met fantastisch teamwerk. Op naar Deventer volgende week.

Groetjes,
Ankie