dinsdag 12 januari 2016

KPN Cup 13 / 14 - Eindhoven / Tilburg

Afgelopen weekend, zaterdag 9 en zondag 10 januari, was wederom een 'dubbel weekend'; een weekend met twee wedstrijden, zaterdags in Eindhoven en zondags in Tilburg. En dus werd het een weekendje in het gezellige Brabant.

In Eindhoven stond eerst voor Nienke een regio-top wedstrijd op het programma; ik heb er zelf niet van gezien, maar ze schijnt een goede wedstrijd te hebben gereden. Helaas was ze iets groter dan ze dacht (of het gaatje waar ze in wilde kleiner dan gedacht), en viel ze in de laatste ronde.
Na de koffie/thee, warming-up en voorbespreking mochten we vroeg het ijs op. We kon even goed het ijs verkennen, al hadden we bij de Beloften al gezien dat het waarschijnlijk niet lang zou blijven glijden maar snel zou aanslaan. Er zat een vreemd gat vlak voor een van de bochten, en ook het ijs in de bochten zelf was al een beetje uitgetrapt, dus we moesten opletten tijdens de wedstrijd. Zoals gezegd konden we vroeg het ijs op, en na een paar rondjes inrijden verzamelden we ons bij Alida. Die keek nog eens op haar horloge en zei dat we wel erg vroeg waren. Net op het moment dat we besloten toch nog maar een rondje te gaan rijden blies de scheidsrechter op zijn fluitje en konden de jasjes toch uit.
Het duurde een paar rondes voor de wedstrijd een beetje op gang kwam, maar toen hij eenmaal op gang was, viel het niet meer stil. Zoals afgesproken zaten we steeds mee. Ankie had een heel mooi groepje, maar er werd net te hard overgenomen en helaas moest ze daarna lossen. Voor ons het teken om het tempo juist op te voeren in plaats van wat we daar voor deden: het tempo laten zakken. Er werd hard gewerkt om de kopgroep terug te rijden, en met succes. Maar daarna reed weer een kopgroep weg, Aggie sprong nog wel met een tweede groepje, maar die redde het niet. En dus zetten we wederom de achtervolging in. Helaas slaagden we er nu niet om de koplopers terug te rijden, en dus werd er alles op alles gezet voor een goede sprint. Britt zat net voor mij, in super mooie positie, toen zij eerst met nog 650m te gaan aan de kant werd geduwd en vervolgens met nog 500m te gaan weer flink de pas werd afgesneden. Zij viel helemaal stil, en werd uiteindelijk 35e. Ik had zelf iets meer geluk, en kon precies om haar heen: 10e. Aggie en Ankie werden 27e en 43e. Een uitslag zegt niet altijd alles over de wedstrijd: vandaag in ieder geval niet, want we hadden een goede koers gereden. Maar wisten ook dat er morgen nieuwe kansen zouden komen.

Hoewel we dus overnachtten in Brabant, hebben we er weinig van gezien. Na het ontbijt zijn Ankie en ik nog wel op de fiets gestapt om een rondje te toeren, maar tijd voor een lange duurrit door het mooie landschap en de gezellige dorpjes hadden we niet. Na iets meer dan een uurtje waren we weer terug, precies op tijd voor de tosti's, de pannenkoeken, en de pasta. En toen konden we al onze rommel weer inpakken, op naar Tilburg!
De wedstrijd verliep net zo aanvallend als gisteren, we hebben weer mooi voorin gekoerst. Maar het ijs was goed, en bleef goed, dus met nog iets meer dan 10 rondes te gaan wisten we eigenlijk wel dat het waarschijnlijk uit zou draaien op een massasprint. Binnen in mij kriebelde het... Zou ik niet toch een keer een poging gaan wagen? Ach ja, waarom ook niet, en dus zette ik aan toen het rondenbord op 9 stond. Ik had meteen een groot gat, maar helaas was de rest van het peloton toch echt al bezig met de sprint en reed ik alleen in de rondte. Het was net te lang, na 2,5 rondes staakte ik mijn poging. Op naar de sprint dan maar. Het CENNED-treintje had zich inmiddels gevormd, ik kon er midden in stappen. We verloren een wagonnetje (Ankie), raakten een beetje opgesloten, maar uiteindelijk wist Aggie naar buiten te stappen om naar de 10e plaats te sprinten. Zelf werd ik 19e, Britt zat 2 plekken achter mij.

De komende woensdag bereiden we ons alvast een beetje voor op het natuurijs van de Weissensee, dan staat er een wedstrijd in Biddinghuizen op het programma.

De oplettende volger heeft misschien ook wel gemerkt dat er geen verslag van KPN Cup 12 is. Dat klopt! Niet omdat we van die wedstrijd geen verslag hebben geschreven, maar omdat we die wedstrijd nog niet hebben verreden; die zou afgelopen woensdag zijn in Assen, maar die werd afgelast vanwege de ijzel... Die hebben wij dus nog tegoed, en de volger dus ook ;-)

Groetjes,
Birgit