maandag 4 januari 2016

NK kunstijs - Amsterdam

Gister, zondag 3 januari, stond voor team CENNED het NK kunstijs op het programma. Na twee weken zonder wedstrijden met feestdagen en oud en nieuw stonden de meeste dames fris aan de start op de Jaap Edenbaan, de enige niet overdekte kunstijsbaan van Nederland. Zelf had ik bij de laatste wedstrijd in Enschede een virus opgepikt en heb de helft van deze twee weken platgelegen. Maar ik ben blij dat ik weer op tijd fit ben en van start kan gaan.

Als we aan het inlopen zijn vertel ik dat ik vannacht in een droom uit de wedstrijd werd gehaald wegens het niet dragen van mijn transponders. Ja echt, ik hoorde mijn naam schallen door de speaker. Ook Aggie is vannacht uit koers gehaald wegens het niet dragen van snijvaste handschoenen en Britt is helemaal niet van start gegaan, zij was te laat op de plaats van bestemming. En tot overmaat van ramp had Birgit haar wedstrijdpak vergeten. Kortom, het was een roerige nacht in de hoofden van team CENNED. Gelukkig staan we even later gewoon bij Alida en bespreken we zoals altijd de wedstrijdplannen door.

Dan de wedstrijd, zoals gezegd een NK. Dit zijn altijd bijzondere wedstrijden, er is een titel te winnen en daardoor zit er bij iedereen wat meer spanning op. Met een beetje wind en ijs dat snel lijkt aan te slaan worden er in het begin van de wedstrijd dan ook een hoop katten uit de boom gekeken. Van ons zitten Birgit en Britt lekker van voor. Ze zorgen ervoor dat er bij elke aanval een blokjespak vertegenwoordigd is. Als na 40 ronden Imke Hermans valt en er van achter iemand over haar heen valt wordt de wedstrijd geneutraliseerd. Pas als de baan weer vrij is vindt er een herstart plaats en hopen we op toch nog een succesvolle ontsnapping. Het tempo ligt zo nu en dan hoog maar van een echt harde wedstrijd is ook nu geen sprake. We maken ons klaar voor een massasprint en vinden elkaar met nog ongeveer 10 ronden te gaan. Het is vanaf dat moment echt knokken voor je plek en helaas komen we vandaag niet verder dan een 12de plek voor Aggie.

De komende weken wacht ons een druk programma. Woensdag staat Assen alweer op de kalender en in het weekend reizen we af naar het zuiden. Zaterdag Eindhoven en zondag Tilburg.

Ankie