donderdag 19 januari 2017

Ijs in Noordlaren!!

Woensdagochtend 18 januari 2017, 10:00 uur precies staan we aan de start van de eerste natuurijsmarathon van het jaar, voor mij de eerste Nederlandse natuurijsmarathon ooit.

De hele week was iedereen al zenuwachtig en wachtte met smart op het moment dat Willem Hut groen licht gaf dat de eerste marathon op natuurijs verreden zou worden. En het gebeurde. Woensdagochtend mochten we met zijn allen afreizen naar het oh zo drukke Noordlaren, dat de hele dag in het middelpunt van de aandacht stond.

Ikzelf kon er weinig van slapen. Zo veel spanning! De avond ervoor een beetje fietsen, schaatsen slijpen, en tja meer kan je er niet aan doen.

Op naar Noordlaren. Ik kwam ruim een uur voor de start aan en zag al een hele boel rijdsters inlopen,
waardoor ik nóg een beetje zenuwachtiger werd. In de kleedkamer was het druk. Iedereen was enthousiast en blij, we mochten eindelijk los! Aan de baan stonden een hele hoop mensen, journalisten met microfoons en overal grote camera’s. Tijdens dat ik mijn schaatsen aan het aantrekken was, tikte iemand mij op mijn schouder, en toen ik mij omdraaide stond Nicolette Kluijver achter me, met naast haar een cameraman die een hele grote camera vasthield en zelfs een microfoonman. Ze vroeg me of ze mij (ja, mij!!!) misschien wat mocht vragen! Ik dacht nog even; heeft u wel de goeie? Maar dat bleek dus. Een hele bijzondere dag.

Al die hectiek werd mij een beetje te veel, bleek in de wedstrijd. Vanaf het eerste rondje had ik kramp in mijn linker kuit, wat niet meer overging. Na dik 20 rondjes met één been te hebben geschaatst moest ik al uit de staart van het peloton lossen. Balen!!! Ik had de wedstrijd graag uit willen rijden. Maar gelukkig reden mijn teamgenootjes wel supergoed! De snelheid lag vanaf het begin hoog, er waren veel dames die een uitlooppoging deden. Laura zat er in het begin van de wedstrijd heel goed bij en reed erg alert. Ook Aggie zat een aantal keren in de kopgroep. Maar al deze pogingen slaagden niet. Uiteindelijk ontstond er een kopgroep van 8 dames. Ankie is hier later nog naartoe gesprongen. Deze dames wisten een ronde te pakken, waardoor het peloton de bel kreeg op ronde 11. Aggie en Laura pakten hier plek 14 en 21.

Doordat een aantal van de kopgroep mee waren gereden in de pelotonsprint, moest Ankie gelijk al  een gat dichtrijden. Dit kostte erg veel energie. Toen ze er weer bij was ging de kopgroep rechtop staan, dus heeft Ankie nog geprobeerd om in haar eentje weg te rijden van de rest. Maar dit mislukte. Hierna was het pijpje leeg, Ankie eindigde op een mooie, dik verdiende 8e plaats!

Nienke kon in verband met school niet rijden in Noordlaren. Maar komend weekend zal ook zij er weer bij zijn.


Komende zaterdag mogen we nog één keer los op kunstijs in Groningen, voordat we afreizen naar de Weissensee!