zondag 22 januari 2017

KPN cup Groningen

Gisteren stond voor ons de laatste kunstijs-wedstrijd op het programma, voordat we vertrekken naar de Weissensee. Nadat er woensdag al een mooie natuurijswedstrijd op Noordlaren was verreden, mochten we nog één marathon op kunstijs rijden voordat we ons gaan wagen aan het buitenlandse natuurijs. Dit keer was het de beurt aan Groningen, mijn thuisbaan. Ik had er heel veel zin in en de gezonde spanning was natuurlijk ook aanwezig.

Voordat Ankie, Aggie, Laura en ik van start mochten gaan was het eerst de beurt aan onze e plek!
regiorijdster Maya. De vijfde regiotop wedstrijd was ook voor Maya een thuiswedstrijd. Twee dames pakte een ronde voorsprong en er moest dus eerder afgesprint worden door het peloton. Maya zat goed gepositioneerd voor de sprint, maar helaas kwam er de laatste 50m nog iemand langs zij. Dit resulteerde wel in een keurige 4
Voor ons klonk het startschot om half 8. Direct vanaf het begin werd er behoorlijk doorgereden. We probeerden allemaal een mooi plekje te vinden in het peloton. Na een aantal ronden forceert Aggie het eerste kopgroepje en door Laura wordt er goed afgestopt. Het houdt geen stand, maar Ankie, Laura en Aggie blijven alle drie attent voorin het peloton rijden. Ikzelf probeer in de buik van het peloton te blijven om, waar nodig, m’n teamies op te vangen. De eerste helft van de wedstrijd ging voor mijn gevoel snel voorbij, want de eerste keer dat ik op het rondebord keek stond deze al op 41! Er waren een aantal valpartijen waar de dames allemaal over elkaar heen vielen. Helaas was Aggie met nog ongeveer 25 ronden te gaan ook bij zo’n valpartij betrokken. Ze stond snel op en probeerde weer terug te rijden naar het peloton. Ze komt dichtbij het peloton, maar helaas werd het tempo opgevoerd, waardoor het gat weer groter werd.
Met nog 20 ronden te gaan hebben we allemaal wel door dat het een massasprint zal gaan worden. Ik zit ongeveer halverwege en probeer door te schuiven naar voren. Ik kan mooi meeliften met een paar ander dames die ook naar voren willen. Onderweg kom ik Ankie en Laura tegen en we rijden buitenom naar voren. Achter me roept Ankie tegen me: “Kom op helemaal naar voren!” Ik rijd naar voren en ineens zit ik, met nog 8 ronden te gaan, op tweede positie! Tussen alle grote namen, dat is wel gaaf zeg! Ik zak vervolgens wel weer een klein beetje naar achteren. Ankie komt langs zij en ik haak mijn wagonnetje bij haar aan. Het is best een chaotische finale, iedereen wil achter de snelle dames zitten. Het tempo wordt steeds hoger opgevoerd door Carien Kleibeuker. Bij de bel zitten we alle drie mooi bij de eerste helft van het peloton en sprintten zo hard als we kunnen naar de finish toe. Dit resulteert in twee top-10 plekken voor Laura en Ankie (9 en 10) en in een 14e plek voor mijzelf. Een bijkomend resultaat van deze mooie prestaties was dat we de tweede ploeg van de dag waren en hierdoor twee plekken zijn gestegen in het ploegenklassement (4e).

Dinsdag vertrekken we naar de Weissensee om daar een paar mooie wedstrijden te rijden. Onder de brug ligt het ijs dicht, dus wellicht kunnen we ook op het grote meer schaatsen. De hele ploeg heeft er veel zin in en we houden jullie op de hoogte!

Groetjes,

Nienke