maandag 15 januari 2018

KPN Cup 11: Alkmaar

Keuzes....

Afgelopen zaterdag werd de 11de KPN Marathoncup verreden in Alkmaar.


Voorafgaand aan de landelijke marathon, stonden Maya en Chantal aan de start van hun regiotop wedstrijd. Het was een levendige wedstrijd waarin beide dames actief reden en veelal voorin te vinden waren. Chantal zit met een mooie kopgroep mee maar deze wordt even later weer terug gepakt. Direct daarna ontstaat een nieuwe kopgroep met onder andere Maya. Chantal baalt een beetje dat ze juist nét daarvoor met een groep weg was en daardoor deze kopgroep moet laten gaan. Hoe mooi zou het zijn als beide dames in deze kopgroep zaten, want het blijkt dé slag te zijn en de meiden pakken even later een ronde voorsprong. Dit overigens mede dankzij afstopwerk van Chantal. Het peloton krijgt dus eerder de bel en Chantal wint deze sprint en pakt zo een 8ste plek mee. Maya doet netjes haar werk in de resterende ronden. In de laatste bocht kiest ze een lijn, maar daar is het vrij druk waardoor ze wat in moet houden. Ze hersteld zich en sprint naar de 2de plek. Toch maar weer een mooi podiumplek. De dames staan op dit moment 3de en 4de in het klassement en hebben nog 1 regiotop wedstrijd te gaan.



Daarna zijn Nienke, Ankie en ik aan de beurt. Laura is helaas nog niet fit genoeg en moet deze wedstrijd laten schieten. Het is een leuke en actieve wedstrijd. Ankie en ik zitten om en om met groepjes mee, maar geen enkel groepje pakt echt een voorsprong. Nienke zit zoals afgesproken in de buik van het peloton en vangt ons (waar nodig) op. Op een gegeven moment zit ik wat achterin, maar zie om mij heen een aantal klassement rijdsters en maak mij dus niet zo druk. Even later wordt een kopgroep weer terug gepakt en rijd ik met 3 andere dames weg. We pakken al snel een mooie voorsprong. De rest van het peloton is het er niet helemaal mee eens en we blijven ronden lang steken op 200 meter, maar dankzij afstopwerk en breekwerk van onder andere Ankie, trekken we uiteindelijk wel aan het langste eind en pakken we de ronde voorsprong. Nienke komt me even later ophalen en rijd me wat naar voren. Ankie houdt voorin het peloton de boel scherp in de gaten en zit even later mee met een nieuwe kopgroep. In deze groep overigens geen dames die al een ronde voorsprong hadden. Deze groep pakt ook snel een ruime voorsprong. Ankie moet helaas even later deze groep laten gaan. Nienke heeft een tikje gekregen en valt. Ze moet de wedstrijd vroegtijdig verlaten. Ik begin hem ondertussen flink te knijpen want de groep nadert het peloton. Als deze groep aansluit betekent het dat er een kopgroep ontstaat van 11 en dat verkleint logischerwijs mijn kansen. De scheidsrechter beslist uiteindelijk dat de groep geen ronde krijgt er dus eerder af mag sprinten. Ankie finisht als 27ste. De laatste 5 ronden worden door ons 4 gereden. Best spannend kan ik u vertellen. Ik maak een aantal domme keuzes, maar weet nog net 3de te worden. Als team toch nog wel een podiumplek behaald.


Volgende week rijden we nog in Groningen en daarna gaan we naar de Weissensee. Blijf ons volgen zou ik dus zeggen!


Groetjes Aggie