woensdag 28 augustus 2013

Dag 4, Zwarte Woud

Na 3 dagen met veel kilometers en hoogte meters was het vandaag tijd voor een rustdag. Deze rustdag kwam goed uit want het was alwéér slecht weer. Rond een uur of elf reden we naar de zilver mijn in de Schauinsland berg, zo'n 5 km van Brandenberg.
Toen we bij de mijn aankwamen mochten we een helm uitkiezen omdat de mogelijk bestond dat er stenen naar beneden zouden komen. In de mijn zijn de tunnels 100 kilometer lang, met 22 verdiepingen. Bij toeval werd in het jaar 1939 de zilvermijn in het Zwarte Woud ontdekt. Freiburg werd het mijnbouwcentrum van Duitsland. De laatste erts mijn sloot in 1969. Tegenwoordig is de mijn een museum. Frans- Josef, onze rondleider, gaf een korte introductie over o.a. de geschiedenis en wat we allemaal zouden tegen komen tijdens onze rondleiding. Ondertussen stond de trein waar we de mijn mee in zouden gaan al klaar. Het treintje had net als vroeger wagonnetjes waar de kolen in zaten, nu mochten wij in deze wagonnetjes plaatsnemen.
In de mijn heeft Frans-Josef ons alles verteld over de stenen en grondstoffen die er vroeger in zaten. Er waren ook stenen die fluoriserend licht gaven als het licht werd uitgedaan, erg apart.



Na een interessante maar koude rondleiding waren we weer boven de grond. Helaas was het weer alleen maar slechter geworden en zijn we teruggekeerd naar het huisje. Ons avontuurtje op de langste en spectaculairste rodelbaan van Duitsland viel door het slechte weer helaas ook in het water. Nu is het tijd om te rusten, morgen staat er weer een fiets rit op het programma.

Annemarie