zondag 13 november 2016

Mass start en debuut

Gisteravond werd de 4de KPN marathoncup verreden in het nieuwe Thialf. Lees hieronder het verslag van het debuut van onze regiorijdster Maya. Voorafgaand hieraan reed Aggie de laatste competitiewedstrijd mass start.

Mass start

Aggie met fanclub
Om 17.15 mocht ik vertrekken voor 16 rondjes in de Mass start. Vooraf had ik weer een plan in mijn hoofd. Zou toch leuk voor de sponsor zijn als ik een NK mee kan pakken. Punten pakken was dus noodzakelijk. Bij de eerste tussensprint serie grijp ik mijn kans en weet ik 3 punten te pakken. Hoppa.. doel bereikt! Daarna meng ik me niet echt meer in de strijd en finish ergens in de staart van het pelotonnetje. Zo gezegd... ik mag het NK rijden op 30 december!

Groetjes Aggie


Mijn debuut

Zaterdagochtend kreeg ik een telefoontje van Alida, met het bericht dat Laura ziek was en dus niet kon rijden. Dit betekent dat er een plekje vrij kwam in de ploeg, en dat ik dus mocht rijden, als ik dat wilde. Daar hoefde ik niet lang over na te denken, natuurlijk wilde ik mijn debuut rijden in het prachtige nieuwe Thialf!
’s Middags, voordat de marathons begonnen, werd de laatste mass-start wedstrijd verreden. Aggie ging van start in de A-groep………….
Om 19.00 uur mochten we dan eindelijk. Al lag er op mij weinig druk, ik voelde toch wel een beetje spanning voor de start. Gelukkig is dat na de start meestal vrij snel weg, en kon ik toen lekker rijden!
Met vijf rijen dik reed het peloton haar eerste rondjes. In het begin waren er een aantal valpartijen in het peloton, doordat het nog niet zo hard ging. Maar het ijs was snel, daardoor ging het gelukkig al snel redelijk hard en kwam het peloton al vrij snel op een lint. Er waren vaak groepjes die weg probeerden te komen, waar ook Aggie en Ankie wel bij zaten, maar elke kopgroep werd weer terug gehaald door het peloton. Ik kon in het begin goed meerijden en reed soms ook wel voorin. Door de hoge snelheid moest ik twee keer uit het peloton lossen, maar ik wist beide keren weer terug te komen doordat het peloton precies op het goede moment even iets rustiger aan deed. Ook Nienke reed super goed mee in het peloton. Uiteindelijk liep de wedstrijd uit op een massasprint. Aggie zat er in de laatste rondes goed bij, en werd in de eindsprint 15e. Ankie eindigde op een 31e plek. Nienke reed haar eerste landelijke marathon uit en finishte als 60e! Ik moest 5 rondjes voor het einde de staart van het peloton alsnog loslaten, en werd er 3 rondes voor de finish uit gehaald waardoor ik niet in de uitslag sta. Maar voor een eerste keer ben ik best tevreden!
Volgende week mogen we afreizen naar Haarlem. Hopelijk is Laura dan weer beter, en mag ik mijn teamies weer aanmoedigen!

Groetjes Maya