zondag 16 december 2018

KPN Cup 7 Den Haag

Dit weekend reden wij onze wedstrijd in Den Haag. Dankzij begeleiding en fans als chauffeurs konden we tijdens de lange autorit nog even lekker relaxen. Zo warm als het vorige week was in Alkmaar, zo koud van het op de Uithof. Bij binnenkomst in de hal voelt het voor mij toch weer even als thuiskomen. Hier begon ik heel wat jaren geleden bij de ijsvereniging met mijn eerste schaatsles. En hoewel ik inmiddels alweer 12 jaar in Leeuwarden woon kom ik nog steeds veel bekende tegen.
Dan volgt het ritueel van inlopen en wat schaatspassen. Nog even naar het toilet en omkleden. Hoe warm moeten we ons aankleden vandaag?

De dweilmachine heeft nog wat werk om de bochten er weer goed in te krijgen na de beloften divisie. Het ijs is lekker hard, maar daardoor waren er een aantal scheuren ontstaan. Eenmaal in de wedstrijd merken we daar niks meer van en hebben we de focus op andere dingen. Het is in het begin wat chaotisch in het peloton. Hier en daar eisen dames hun plekje op en helaas wordt Laura hier het slachtoffer van. Het is even alle hens aan dek voor ons om te zorgen dat ze weer kan aansluiten. Maya laat zich afzakken naar de staart van het peloton en Nienke en ik proberen vooraan de snelheid eruit te halen door af te stoppen. Even later zien we Alida langs de kant gebaren dat die missie is geslaagd.

Net als vorige week was het weer een snelle wedstrijd. Maar deze keer zitten we er wel alle vier nog bij tot de finale. Deze verloopt niet helemaal zoals we hadden gehoopt. Tien ronden voor tijd ontsnapt er een kopgroep waar we niet bij zitten. Als er nog iemand naar toe springt twijfel ik net iets te lang en is het te laat. De kopgroep zien we niet meer terug. Er zijn nog wel een paar punten te verdienen in de sprint, dus proberen we een goede uitgangspositie te vinden. In de laatste ronde komt er nog een treintje buitenom waardoor we net buiten de punten vallen op plek 21, 23, 24 en 33.

Groetjes, Ankie