zondag 16 februari 2020

KPN Cup 13 Tilburg

Een verslag van Annemarie: Gisteravond stond in Tilburg voor mij de laatste marathon van dit seizoen op het programma. Het was de laatste doorstroom wedstrijd, dus ik mocht nog een keer bij de topdivisie mee doen. Ik had er zin in maar ik vond het ook wel een beetje spannend. Het zijn namelijk hele andere wedstrijden dan wij gewend zijn in de Belofte competitie.

Voor mij was het geen goede wedstrijd, de benen werkten vanaf het begin af aan niet mee en ik moest de strijd helaas al vroeg staken. Daar baalde ik wel van want ik had het seizoen graag anders afgesloten.

Ik kleedde mij snel om en ging terug naar de baan om bij Alida te polsen hoe het ging en de meiden aan te moedigen. En goed ging het! Laura zat bij een grote kopgroep van elf dames, waar de meeste ploegen vertegenwoordigd waren. Voor in het peloton waren Ankie en Maya goed aan het afstoppen. Na een aantal ronden kreeg Nienke het teken dat ze zich af moest laten zakken, waarna ze hard op kop reed voor de kopgroep. Doordat Nienke zo hard reed werd het gat naar het peloton gedicht en moest het peloton eerder af sprinten, maar de bel werd pas op het laatste moment aangekondigd. Ankie was nog aan het afstoppen en kwam daardoor op gesloten in het peloton. Maya kon nog wel de buitenkant nemen en reed een nette peloton sprint! Voor Nienke zat de wedstrijd er ook op, want zodra het peloton gefinisht is mag je de kopgroep niet meer helpen.

Met nog 5 ronden te gaan begonnen de overgebleven dames aan hun finale. Er was een kansrijke ontsnapping, echter werd deze met 1 ronde te gaan dicht gereden. Het ging dus een sprint worden, Laura zat op de goede plek en reed naar de 3e plaats! Hiermee pakte ze haar eerste podium op kunstijs. De meiden hebben allemaal erg goed gereden en dit was dan ook een hele mooie teamprestatie!

Vandaag mogen de meiden nog even nagenieten, want morgen vertrekken zij naar Lulea in Zweden voor de laatste natuurijs wedstrijden. Daar staan nog 3 KPN Grand Prix wedstrijden op het programma. Dit zal te volgen zijn via schaatsen.nl en de samenvattingen zijn te zien op nos.nl.